top of page
  • LinkedIn
  • Pinterest

Plot & Wending

Voor leiders die hun verhaal willen begrijpen voordat ze het vertellen

Er zijn al genoeg organisaties met een verhaal dat niemand voelt. Dat gaan we anders doen. Dit traject trekt je echte verhaal naar boven en laat je het inzetten op een manier die werkt.

Dit is voor managementteams

  • die het gevoel hebben dat ze een riedeltje afdraaien als ze het over hun organisatie hebben

  • die merken dat de buitenwereld iets anders waarneemt dan wat ze bedoelen

  • die ervaren dat verschillende afdelingen hun eigen, uiteenlopende versies vertellen

  • die van alles op de werkvloer horen, maar geen betekenis en samenhang

Shoot_GK-12.jpg

Verhaal, strategie en richting voor directies

Een strategisch verteltraject voor directieteams die willen snappen wat hun organisatie drijft en dat willen verankeren in hun koers.
We onderzoeken wat al aanwezig is. We graven. We luisteren. We bouwen aan betekenis. En we vertalen dat naar een verhaal dat klopt: intern en extern, strategisch én persoonlijk.

Shoot_GK-16_edited.jpg

Betekenis geven

Traject op maat

Waarderende interviews

Vanaf 3 maanden

Strategiesessies

Organisatiebrede sessies

Voor organisaties tot 500 fte.

Welk verhaal vertel jij?

Als je het woord oplepelen gebruikt, weet je dat het mis is. Herken je dat het verhaal niet meer klopt zoals het vroeger deed? Of dat het niet langer inspireert, noch het team, noch de buitenwereld?

​

Merk je dat de buitenwereld iets anders ziet dan wat jullie eigenlijk willen uitstralen? En hoor je dat binnen de organisatie verschillende afdelingen allemaal hun eigen versie vertellen, waardoor het verhaal versnipperd raakt?

Of is er juist veel beweging en energie, maar ontbreekt het aan diepte en betekenis?

​

Wat je écht wilt, is een verhaal dat wérkt — dat klopt, helder is en gedragen wordt. Een verhaal dat richting geeft, inspireert en iedereen verbindt.

Vertel mij wat

Ik ben Gerdine, narratief onderzoeker

Verhalen hebben een neus voor mij. Als kind verslond ik ze. Als redacteur schreef ik ze op. Als communicatieadviseur zette ik ze strategisch in. En nu, als organisatieadviseur onderzoek ik ze grondig, zodat jij beschikt over een betekenisvol verhaal dat richting geeft, verbindt en vertrouwen wekt.

Shoot_GK-7.jpg
Image by Ratih Mandalawangi

Waarom je in verhalen wilt investeren

Een verhaal uit de doeken doen kost moeite en tijd. Waarom zou je die investeren?

Richting

​Werk je vaak met dezelfde groep mensen, dan is de kans groot dat alles volgens een vast patroon verloopt. Met een facilitator ben je verzekerd van een nieuwe dynamiek. Samenwerken gaat soepel en ook de stille krachten komen aan het woord.

Communicatie

Als externe facilitator treed ik neutraal op, zodat dat alle deelnemers zich gelijk behandeld voelen. Hiërarchische verhoudingen die de sfeer kunnen beïnvloeden krijgen zo min mogelijk kans. 

Verbinding

Tijd met elkaar is schaars en kostbaar. Als je eenmaal je groep experts of je complete team bijeen hebt, wil je daar alles uithalen. Een goede procesbegeleider kiest efficiënte werkvormen en houdt de klok scherp in de gaten.

Geloofwaardigheid

Met mijn hulp wordt een creatief proces niet alleen efficiënter, maar ook energieker. Door een goede afwisseling van werkvormen en ruimte voor humor en blunders blijft de energie hoog. Het mag ook gewoon leuk zijn!

minibieb.jpg

Wil jij een verhaal...

  • ...dat klopt met wie jullie zijn en waar jullie voor staan?

  • ...dat duidelijk en helder is, zodat iedereen het begrijpt?

  • ...dat iedereen binnen de organisatie uitdraagt?

  • ...dat richting geeft en inspireert, zowel intern als extern?

De kracht van een goed verhaal

Jullie zitten in een kring. De kaarten liggen op tafel, de koffiekopjes eromheen. Iemand vertelt over een lastig overleg van vorige week. Een ander vult aan — niet om het verhaal te verbeteren, maar om het samen kloppender te maken.

Ik stel een vraag. Niet de makkelijkste. Even wordt het stil. Iemand schuift een kaart naar het midden: “Volgens mij gaat het hierom.”


We werken met woorden, beelden, herinneringen. Met wat hardop gezegd wordt en wat pas later indaalt. We zoeken niet naar het perfecte verhaal. We zoeken naar wat klopt. Naar wat waar is, en wat werkt.

​

Halverwege hangt er al iets in de lucht. Een rode draad. Een verhaal dat richting geeft. Niet bedacht aan de tekentafel, maar gegroeid uit gesprekken — gedragen door wie erbij zijn.

​

Dat is waar we betekenis geven.

storytelling

(de; v; storytelde, h. gestoryteld) [Eng. storytelling (het vertellen van verhalen)]
1 het op aansprekende wijze vormgeven en overbrengen van een betekenisvol verhaal
2 (in organisatorische context) het strategisch inzetten van narratieven om richting te geven, te verbinden en te overtuigen

Over storytelling, storyselling en storylistening

Ik ben niet dol op hip jargon. Maar soms zit er wat in. Storylistening betekent écht aandachtig luisteren naar de verhalen binnen je organisatie. Pas als je dat doet, kun je een verhaal vertellen dat oprecht is en dat raakt.
Storytelling is het zorgvuldig vormgeven en delen van dat verhaal. En storyselling? Dat is het verhaal zo vertellen dat het overtuigt en mensen in beweging zet.

​

In mijn werk verbind ik die drie. Ik luister, onderzoek, en help organisaties om een verhaal te vormen dat klopt van binnen en overtuigt naar buiten.

Section Title

Slide Title

This is a Paragraph. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start editing the content.

bottom of page