top of page
  • LinkedIn
  • Pinterest

Als je dit niet doet, dan verdwijnt je missie in een bureaula (+ downloadbare actielijst)

Bijgewerkt op: 14 jul

Je kunt je missie- en visietraject nog zo goed aanpakken, met fantastische werkvormen en een lunch waar mensen het volgend jaar nog over hebben... Maar als er geen vervolg is gepland kun je het net zo goed niet doen. Jammer, want juist bij iets fundamenteels als missie en visie wil je dat het beklijft. In dit blog deel ik de stappen die helpen om je missie en visie echt te laten landen in je organisatie.


Een vrouw geeft een presentatie bij een flip-over met tekeningen en teksten over plastic recycling. Twee mensen luisteren. Kamer met planten.

Er is niets zo leuk voor mij als facilitator als met mensen in het verhaal van hun organisatie te duiken. Om met precies de juiste woorden te beschrijven waar ze voor gaan, hoe ze dat doen en door welke waarden ze gedreven worden. Dat vraagt concentratie, doorvragen, en soms ook schaven en schrappen, maar het resultaat is altijd de moeite waard. Want als het eenmaal scherp staat, kun je er echt op bouwen.


Een missie en visie vormen de basis voor overtuigende salesgesprekken, een heldere en geloofwaardige website, presentaties die binnenkomen, en sollicitatiegesprekken waarin mensen zichzelf echt laten zien. Alleen maar redenen om erin te investeren.


In het verleden behaalde resultaten...

Maar soms zijn mensen zo teleurgesteld in het verleden, dat ze maar helemaal niet meer beginnen met het opstellen van hun verhaal. Onlangs nog besloot een team niet met me in zee te gaan, omdat ze hadden al vaker sessies met anderen gedaan hadden die geen blijvend resultaat hadden. En daar kan ik nog inkomen ook. Zo'n sessie kost tijd, moeite en geld, dan wil je zeker weten dat het ergens toe leidt. En daar heb je absoluut zelf ook invloed op.


Het implementeren van missie en visie vraagt om bewuste keuzes en concrete acties. Dit is zijn de basisvoorwaarden om je missie en visie te laten leven, binnen je organisatie en naar buiten toe:


1. Vervolgstappen delen met eigen mensen

Om zo veel mogelijk draagvlak voor je nieuw geformuleerde missie te behouden, is het belangrijk om iedere medewerker zo veel mogelijk te blijven betrekken. Ook de freelancers, ook de vrijwilligers. Dat betekent dat je elke vervolgstap deelt en regelmatig de missie herhaalt. Het beste gaat dat in een gesprek: niet vertellen, maar samen bespreken hoe de nieuwe missie terugkomt in ieders werk. Het helpt daarbij enorm als er een toolkit is met aantrekkelijke, handige documenten waar iedereen bij kan.


2. Zichtbaar maken in de fysieke én virtuele werkomgeving

Als je het niet ziet, is het er dan? Een missie en visie implementeren betekent dat ze zichtbaar, merkbaar en voelbaar zijn in het dagelijks werk. Een poster bij binnenkomst op kantoor is een mooie reminder. Denk ook aan digitale middelen: een tekst die prominent op het intranet staat, of de pay-off op de desktopachtergrond van alle computers. Ook in rapporten en jaarverslagen moet de missie zichtbaar worden. En dan niet alleen voor de show, maar ook als toets of kader.


Hand pakt een documentenmap van een stapel op een bureau. Neutrale achtergrond, zachte verlichting. Concentratie en precisie.

3. Vertalen naar concreet gedrag

Vaak zijn er nog verdere uitwerkingen nodig, zeker als je de werkwijze uniform wilt houden. Schrijf samen met de medewerkers werkwijzers of richtlijnen: missie als uitgangspunt bij samenwerking, klantcontact, enz. Maak ook afspraken voor hoe je intern samenwerkt: hoe merk je wat de missie is in hoe jullie met elkaar omgaan?


4. Verankeren in besluitvorming

Laat je missie leidend zijn bij keuzes. Bij elk nieuw plan, project of idee: past dit bij waar we voor staan? Sluit het aan op onze visie op de toekomst? Door dit steeds weer te toetsen, voorkom je dat de missie alleen een tekst op papier blijft. Dit vraagt om discipline en om het lef om nee te zeggen tegen voorstellen die misschien aantrekkelijk zijn, maar niet passen bij het kompas dat je samen hebt vastgesteld.



5. Opnemen in de externe communicatie

De missie moet niet alleen intern leven, maar ook zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Dat begint op je website: formuleer de missie helder en herkenbaar. Benoem waar je voor staat ook in offertes, presentaties of gesprekken met partners. Het liefst in een krachtige zin die blijft hangen. Gebruik ook je nieuwsbrief of social media om de missie tot leven te brengen: wat betekent het in de praktijk, en waarom is dit wat jullie belangrijk vinden?


6. Verwerken in onboarding van nieuwe mensen

Nieuwe mensen bepalen mede hoe de missie vorm krijgt in de toekomst. Begin dus meteen bij het sollicitatiegesprek: matchen hun waarden met die van jullie organisatie? In het introductiegesprek of welkomstpakket hoort de missie een prominente plek te krijgen. En tijdens het inwerken is het krachtig om de vraag te stellen: wat betekent deze missie in jouw werk, jouw rol, jouw keuzes?


Download de actielijst

Best een hoop om op te letten. Wil je deze actiepunten in een handige, afvinkbare lijst? Hieronder vind je een gratis download.


Actielijst met teksten over visie/missie op bureau. Groene en zwarte letters. Ernaast potlood, notitieboek, sleutels en kom met druiven.

Mijn kant van het verhaal

Aan de andere kant doe ik er als facilitator natuurlijk ook alles aan om zulk goed werk te leveren dat de kans op succes het grootst is. Door een intake te doen die zo grondig is dat je je afvraagt of ik ooit ophoud met vragen stellen. Door een effectieve sessie te ontwerpen, die ook nog eens leuk is. Door momenten te creƫren die je bijblijven. En soms plannen we een vervolgsessie in te plannen om te kijken hoe het ervoor staat.


Ben je benieuwd naar wat ik voor je kan kan betekenen, neem dan even een kijkje op de pagina met mijn aanbod. Ik denk graag met je mee, ook als je nog niet helemaal weet wat je uit je sessie wilt halen.


Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.
Image by Kier in Sight Archives
bottom of page