top of page
  • LinkedIn
  • Pinterest

Hoera, we vieren een visie! Tien manieren om je verhaal te verankeren

Een scherpe missie en visie? Die laat je niet stilletjes voorbijgaan. Zo’n stap verdient meer dan alleen een vinkje in het projectplan. In mijn vorige blog deelde ik acties die echt niet mogen ontbreken. In dit deel deel ik tien manieren om je verhaal vieren en te verankeren.


confetti

Als je je verhaal, je missie en visie en wellicht ook je kernwaarden op papier hebt, ben je er nog niet. Daarna begint het pas. Als je het verhaal niet gebruikt, verdwijnt het net zo snel als de flip-overs na afloop van de sessie. Goed nieuws: dit is het leuke gedeelte. Je kunt er namelijk echt een feestje van maken. Dit is een inspiratielijst met tien ideeën:


  1. Laat een visuele vertaling maken

Meer nog dan alleen woorden dat kunnen, maakt een verbeelding blijvende indruk. Laat een illustrator of zakelijk tekenaar de missie verbeelden in een poster of muurtekening. Zorg dat de visualisatie zichtbaar is op een centrale plek. Of, maak er een kaartenset van die je naar medewerkers en klanten kunt versturen, want...


  1. ...wat is er nu leuker dan post krijgen?

Stuur een ansichtkaart naar huis met een persoonlijke boodschap. Laat je waardering blijken en benadruk dat je iedereen nodig hebt. Een kaart op de mat doet meer dan je denkt: het verrast, blijft liggen op de keukentafel en zegt iets over de aandacht die je als organisatie geeft.


  1. Geef iedereen een symbolisch cadeautje

Een klein, tastbaar symbool van jullie missie. Een plantje voor thuis of voor op de bureaus. Een boek van een voorloper in jullie vakgebied. Eventueel met een cadeaubon voor iets echt waardevols, als blijk van vertrouwen én waardering.


  1. Organiseer een leuke, praktische workshop voor medewerkers

Maak de missie concreet door er samen mee aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld een sessie waarin iedereen onderzoekt wat de missie voor hen persoonlijk betekent, in hun rol en in hun keuzes. Houd het luchtig en zorg met creatieve werkvormen dat het ook gewoon leuk is om te doen. Sluit af met een gesprek of een borrel.


Vrouw in donkergroene jurk lacht en houdt een bord met dessert vast, zittend bij een raam met zonlicht. Ze heeft een vork in haar hand.
En taart!
  1. Laat een escaperoom of spel ontwerpen

Een goed voorbeeld van zo'n activiteit is een escapespel met de kernwaarden erin verwerkt. Maak het niet te expliciet: de kracht zit juist in de herkenning achteraf. Zo’n ervaring blijft je bij, zeker als het ook gewoon leuk is om te doen. Ideaal om later opnieuw in te zetten bij bijvoorbeeld onboarding. Laat het ontwikkelen door een partij die zich specialiseert in serious gaming, dit soort dingen is lastig om te maken als je er zelf geen ervaring mee hebt.

  1. Blijf intern campagne voeren

Zorg dat de missie niet verdwijnt na de lancering, maar steeds weer opduikt in het dagelijks werk. Start een lichte, interne campagne met korte berichten op intranet, in de nieuwsbrief of met wc-posters. Gebruik herkenbare voorbeelden, kleine weetjes of prikkelende vragen.


  1. Lanceer een podcast met medewerkers

Hoe leuk is het om niet alleen directieleden aan het woord te laten, maar juist de collega's? Een podcast is een mooie manier als je een grote organisatie bent. Moedig mensen aan 'm te luisteren op werg naar hun werk. Houd het kort en authentiek: een reeks van 1-minuut-video’s of een ontspannen podcastgesprek doet vaak al genoeg. Het is een mooie manier om verschillen in interpretatie te laten zien. En hoe iedereen op zijn eigen manier bijdraagt.


  1. Geef missietijd

Geef ruimte om het werk anders te doen en tijd om te experimenteren. Bijvoorbeeld een nieuwe manier van klantcontact, een wijziging in een proces, of gewoon: iets uitproberen dat klopt met waar je voor staat. Ook dit kunnen goede voorbeelden worden om te delen.


Zandloper met blauw zand op houten tafel, hand op achtergrond. Gezellig, rustig tafereel zonder zichtbare tekst.

  1. Maak een missieboekje

Maak het tastbaar en zichtbaar. Bijvoorbeeld in de vorm van een boekje of magazine. Daarin staat de missie zelf, maar ook toelichting, voorbeelden en verhalen. Je kunt het meegeven aan nieuwe medewerkers, uitdelen tijdens een bijeenkomst, of er een gespreksstarter van maken. Zo blijft het verhaal letterlijk binnen handbereik.


  1. Laat je klanten meevieren

Waarom je verhaal alleen voor jezelf houden? Maak de missie ook extern zichtbaar door een actie die aansluit bij jullie verhaal. Bijvoorbeeld: 'Omdat we staan voor toegankelijkheid: deze maand 10% korting voor iedereen die…' Een duidelijke boodschap: dit is waar we voor gaan.

Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.
Image by Kier in Sight Archives
bottom of page