Activerende werkvorm: Codenames op de vloer
- Gerdine Kruizinga
- 15 jul
- 3 minuten om te lezen
Groepsgevoel versterken? Kies voor een coƶperatief spel als activerende werkvorm. Dit is een vereenvoudigde vorm van Codenames, een spel van White Goblin. Zeker in een sessie waarin je associaties en overleg wilt stimuleren, is dit een heel leuke dynamische afwisseling. Dit kan in kleine en grotere groepen.

Codenames op de vloer is een topspel voor verbinding en samenwerking, en echt een lekkere opwarmer voor creatief denken. Het is ook een toegankelijk spel. Deelnemers pakken precies zoveel podium als ze zelf willen. Je kunt het zelfs met kinderen vanaf een jaar of 10 spelen.Ā Nog een groot voordeel: het brengt een beetje beweging.
Een paar aanpassingen
In tegenstelling tot het originele spel, kies ik ervoor om met ƩƩn team te spelen in plaats van twee. Verder maak ik het grid wat kleiner dan 5x5, liever 4x4. Dat maakt het eenvoudiger en op deze manier duurt het minder lang. Je wilt tenslotte je tijd slim besteden. Ook het 'verlies-woord' laat ik eruit.
Voorbereiding
Tape een raster op de vloer. Zorg voor kaartjes met zelfstandige naamwoorden, en voor kaartjes met een grid met groene markeringen. Of blauw en rood, als je toch liever in teams speelt.
Het spel uitleggen
Ik begin met een grid van 2x2, en geef een voorbeeld van twee woorden die bij elkaar passen.
koe | verjaardag |
zonnebloem | avond |
Als dit mijn grid is, zeg ik bijvoorbeeld: natuur 2. Dan is het idee dat de deelnemers samen tot de conclusie komen dat ākoeā en āzonnebloemā de twee woorden zijn die bij natuur horen. Is het principe duidelijk, dan gaan we over tot het spel. Is nog niet iedereen mee, dan breid ik het grid uit naar 3x3 en doen we nog een voorbeeldronde.
Het spel spelen
De groep vaardigt een āspymasterā af. Die krijgt de sleutelkaart met markeringen te zien: een kaartje met hetzelfde grid en een aanduiding waar boven en waar beneden is.
Het is diens taak de rest van de groep alle gemarkeerde woorden te laten raden. Diegene geeft een codewoord met een getal, zoals 'natuur 2' uit het voorbeeld.
De groep kiest de woorden waarvan ze denken dat die bij de codering horen. Ze maken hun keuze definitief door op de vakjes te gaan staan. Heb je meer woorden dan teamleden, gebruik dan een andere markering. Ik houd zelf van tafelvlaggetjes.
De spymaster geeft aan welke woorden kloppen, en komt met de volgende aanwijzing.
Het spel is afgelopen als alle woorden geraden zijn. Noteer het aantal pogingen en kijk later op de dag of je het groepsrecord kunt verbeteren.Ā

Je rol als spelleider
Als begeleider zit je niet stil tijdens het spel. Juist dit soort werkvormen geven je een mooi inkijkje in de groepsdynamiek. Let bijvoorbeeld op wie het voortouw neemt, wie zich stilhoudt, of hoe besluiten worden genomen. Je kunt tijdens het spel bijsturen door expliciet ruimte te geven aan stemmen die ondergesneeuwd raken, of door te benoemen wat je ziet gebeuren (āik hoor veel ideeĆ«n tegelijk, wie vat het samen?ā).
Als je er een leerzame ervaring van wilt maken
Persoonlijk laat ik spellen het liefst voor zich spreken. Anderen vinden het fijn als aanleiding voor een reflectief gesprek. Bespreek bijvoorbeeld het belang van samenwerken en communicatie.
Als je dit probeert, laat me dan weten hoe het ging. Ik ben echt benieuwd! En heb je zelf een idee van hoe je een spel in een werksessie integreert, hoor ik het ook heel graag.
Opmerkingen